Igår var Maras dag. Den svenske forfatter Mara Lee holdt et oplæg på kritikerseminariet klokken 10.30 og senere klokken 19.00 havde jeg den ære at interviewe hende live i det glasbur
som er Lillehammer Kunstmuseums forhal. Lee læste også fra sine bøger da og en potentielt livlig diskussion brød ud om sentimen- talitet, nationalisme og vold - en diskussion som dog aldrig nåede at udfolde sig indenfor rammerne, men som jeg tror summer videre et sted derude.
Mara har jeg interviewet før, teksten er trykt i Vagant 1-2/2003, en tekst (og/eller et aftryk af et jeg, den skrivende) som nu fore- kommer mig både bizar og voldsom, om ikke andet under stærk påvirkning af Kom. Lees debutroman Kom (Vertigo 2000: fem scener, stumme handlinger mellem et subjekt og et objekt, to kroppe i voldelig og seksuel interaktion) kan jeg stadig læse og den rykker sig stadig for mit blik. Ved senere læsninger træder tekstens ellers passive objekt tydligere frem som styrende og det scenario som ellers består af naturlige elementer - vand, sand - fremstår som mere og mere kulisseagtigt, sådan forekommer det mig. Senere har Lee udgivet digtsamlingen Hennes vård (Vertigo
2003) og hun skriver nu på en roman.
Lee talte på kritikerseminariet bl.a. udfra en tekst som er trykt i det svenske tidsskrift U-n-i-o-n 2 under titlen Mon coeur mis en trope #4 - The return of the living dead. Mon coeur mis en trope #1-3 er digtsuiter som er trykt i Lyrikvännen, i 2005 engang (for- siden har en rød gulvtæppeagtig struktur som bund). Jeg skal undlade at parafraserer fra Mon coeur mis en trope #4 - The return of the living dead, blot citere følgende tekstbid:
"Röntgenblicken, den realistiska visionens paradigmatiska blick som etablerar ett hierarkiskt förhållande mellan yta och djup, inre och yttre, tillämpad på den poetiska metaforen hjärta = liv, leder till ett misslyckande. I avtäckandet av metaforens kärna - livet - uppenbaras enbart metaforens nederlag. Den realistiska blicken genomskådar metaforen som ett fuskbygge."
som er Lillehammer Kunstmuseums forhal. Lee læste også fra sine bøger da og en potentielt livlig diskussion brød ud om sentimen- talitet, nationalisme og vold - en diskussion som dog aldrig nåede at udfolde sig indenfor rammerne, men som jeg tror summer videre et sted derude.
Mara har jeg interviewet før, teksten er trykt i Vagant 1-2/2003, en tekst (og/eller et aftryk af et jeg, den skrivende) som nu fore- kommer mig både bizar og voldsom, om ikke andet under stærk påvirkning af Kom. Lees debutroman Kom (Vertigo 2000: fem scener, stumme handlinger mellem et subjekt og et objekt, to kroppe i voldelig og seksuel interaktion) kan jeg stadig læse og den rykker sig stadig for mit blik. Ved senere læsninger træder tekstens ellers passive objekt tydligere frem som styrende og det scenario som ellers består af naturlige elementer - vand, sand - fremstår som mere og mere kulisseagtigt, sådan forekommer det mig. Senere har Lee udgivet digtsamlingen Hennes vård (Vertigo
2003) og hun skriver nu på en roman.
Lee talte på kritikerseminariet bl.a. udfra en tekst som er trykt i det svenske tidsskrift U-n-i-o-n 2 under titlen Mon coeur mis en trope #4 - The return of the living dead. Mon coeur mis en trope #1-3 er digtsuiter som er trykt i Lyrikvännen, i 2005 engang (for- siden har en rød gulvtæppeagtig struktur som bund). Jeg skal undlade at parafraserer fra Mon coeur mis en trope #4 - The return of the living dead, blot citere følgende tekstbid:
"Röntgenblicken, den realistiska visionens paradigmatiska blick som etablerar ett hierarkiskt förhållande mellan yta och djup, inre och yttre, tillämpad på den poetiska metaforen hjärta = liv, leder till ett misslyckande. I avtäckandet av metaforens kärna - livet - uppenbaras enbart metaforens nederlag. Den realistiska blicken genomskådar metaforen som ett fuskbygge."
<< Home